Årets forbilde

Prisen tildeles en utøver som har representert idretten på en spesielt forbilledlig måte. Vinneren skal preges av fair play i praksis, samt formidle gode holdninger til barn og unge gjennom sin idrettsutøvelse og opptreden utenfor banen. Bjarte føyer seg inn i en stolt rekke av flotte idrettsutøvere som tidligere har fått tildelt denne prisen; Ole Gunnar Solskjær, Kjetil André Aamodt, Aksel Lund Svindal, Marit Bjørgen og Kjetil Jansrud, for å nevne noen.

Bjarte startet sin karriere som håndballspiller i Vestli IL. Han har også spilt for Sandefjord, MKB Veszprem KC,  HSG Nordhorn, Rhein-Neckar Löwen og Skjern Håndbold

Bjarte har siden debuten for Norges herrelandslag i 2002 spilt 200 kamper og skåret 591 mål. Han ble tatt ut på "all star"-teamet under VM 2017, der Norge tok sølv etter Frankrike.

Bjarte gikk på Tokerud skole i perioden 1995–1998. Én av Bjartes kontaktlærere var Reidar Søvik. Han jobber fremdeles på Tokerud